Nieuwsbrief

ART ON PAPER AMSTERDAM

- post: 29 augustus 2018

Graag nodigen we je uit voor de opening van Art on Paper Amsterdam op donderdag 13 september. Deze fonkelnieuwe beurs, die plaatsvindt in de Zuiveringshal van De Westergasfabriek, opent om 17.00 uur en duurt tot en met zondag 16 september.

We laten daar (in stand 30) werk op papier zien van kunstenaars waarmee we een boek hebben gemaakt of van wie we een boek in voorbereiding hebben. Deze keer zijn dat Robert ZandvlietSeet van HoutGabriëlle van de Laak en Joncquil.

ROBERT ZANDVLIET

- post: 29 augustus 2018

Boekpresentatie op Art on Paper Amsterdam

Op de opening wordt om 18.00 uur het eerste exemplaar van de leporello ‘Stage of Being’ van Robert Zandvliet aangeboden aan Ron Dirven, directeur van het Van GoghHuis in Zundert.

Robert Zandvliet (1970) begon met schilderen van alledaagse voorwerpen, in brede kleurvlakken neergestreken. Door de dunne temperaverf (een mengsel van eigeel, olie, pigmenten en water) krijgen de schilderijen een helder en transparant karakter. Eind jaren negentig werd de natuur zijn belangrijkste bron van inspiratie. Telkens probeert hij de schilderkunst te doorgronden en opnieuw uit te vinden. Een van zijn laatste zoektochten heeft geleid tot Stage of Being, een serie monumentale schilderijen en een reeks kleinere werken waarin, voor het eerst, het motief van de menselijke figuur centraal staat. Zandvliet heeft zich hierbij laten inspireren door de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich, die in zijn landschappen de ‘Rückenfigur’ – een eenzame, op de rug geziene ‘Wanderer’ – introduceerde. Met behulp van zeer uiteenlopende en soms zelfs tegengestelde schilderkunstige technieken heeft Robert Zandvliet zeven monumentale doeken geschilderd waarin de figuur zich telkens anders manifesteert: van heel concreet aanwezig tot geheel oplossend in een magische beeldruimte.

The Wanderer

Speciaal voor de lancering van het boek maakte Robert Zandvliet een zeer gelimiteerde serie kleine tekeningen van zwarte gesso op handgeschept papier, getiteld ‘The Wanderer’. De tekeningen worden exclusief getoond in onze stand (nr. 30) op Art on Paper Amsterdam.

Je kunt hier alle nog beschikbare tekeningen bekijken:

Robert Zandvliet_The Wanderer PDF

Stuur ons een email wanneer je geïnteresseerd bent. Bestellingen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst.

Robert Zandvliet won in 1994 de Prix de Rome en in 1997 de Charlotte Köhler Prijs. Het werk van Zandvliet was eerder te zien in o.a. GEM, De Pont, Stedelijk Museum Amsterdam, Dordrechts Museum, Museum Voorlinden en verschillende belangrijke musea in Europa en de Verenigde Staten. Museum Voorlinden presenteert op dit moment de collectie-tentoonstelling Stage of Being, vernoemd naar een werk van Zandvliet. Deze expositie laat zien hoe kunstenaars door de tijd heen de mens met al zijn emoties en driften hebben verbeeld (nog te zien tot en met 11 november 2018).

Van 7 september t/m 24 november 2018 zijn een aantal grote en kleinere schilderijen uit de serie ‘Stage of Being’ te zien in galerie Bernhard Knaus Fine Art in Frankfurt am Main.

SEET  VAN  HOUT

- post: 29 augustus 2018

In 2007 verscheen bij ons het boek Genaaid, gebonden van Seet van Hout (1957). Erg leuk was het om later in een recensie te lezen: “Seet van Hout, bekend geworden door haar boek Genaaid gebonden …” Sindsdien is haar carrière in een stroomversnelling gekomen. Ze maakt al jaren werk over het fenomeen van het geheugen, het herinneren en het vergeten. Ze schildert met acrylverf en maakt borduurwerken, soms combineert ze deze technieken. Haar werk is uitbundig en veelkleurig of juist heel ingetogen. Wij laten speciaal voor deze beurs haar minder bekende werk op papier zien: collages uit de serie ‘Blumenzucht’, de ‘Prick Drawings’ en de serie ‘Diary Drawings’. Samen vormen ze een interessante mix van werk uit de jaren negentig en zeer recent werk. Het geeft een mooi overzicht van haar ontwikkeling én laat zien dat de thema’s van haar vroege werk terugkomen in dat van nu.

Seet van Hout exposeerde in vele musea in binnen- en buitenland en haar werk bevindt zich in tal van particuliere en museale collecties. Haar werk is nu te zien in Museum Het Valkhof in Nijmegen. Momenteel werkt ze aan de installatie ‘Backup’, vanaf 12 oktober a.s. te zien in Het Valkhof.

GABRIËLLE VAN DE LAAK

- post: 29 augustus 2018

Het boek Deeltjes en golven van Gabriëlle van de Laak (1958) verscheen bij ons in 2010. Roos van Put schreef toen: “De werken van Gabriëlle van de Laak wekken de suggestie van vloeiende beweging, voor één moment stilgezet. De vormen lijken zich niets aan te trekken van de compositie, van hun eigen contouren en van de begrenzing van het papier. Van de Laak werkt hierbij met verf en textiel. Zij schildert onlogische logica: deeltjes kunnen golven worden en vice versa. Haar werk biedt de beschouwer een intuïtieve glimp van de absolute werkelijkheid, van de ordening van het universum.” Op de beurs laten we, naast een aantal werken op papier die ook in het boek staan, meer recent werk zien.

Gabriëlle van de Laak heeft in haar carriere verschillende belangrijke prijzen gewonnen, waaronder de Jeanne Oostingprijs. Ze exposeerde op tal van plekken in binnen- en buitenland. Werk van haar is op dit moment te zien in Museum Gouda en op de tentoonstelling ‘Imago Mundi Collezione Luciano Benetton’ in Triëst.

JONCQUIL

- post: 29 augustus 2018

Op dit moment hebben we een boek van Joncquil (1973) in voorbereiding. Het werk van deze veelzijdige kunstenaar laat zich niet gemakkelijk vangen. Hij maakt schilderijen, tekeningen, foto’s, films, sculpturen en installaties. Overkoepelend thema daarbij is ‘tijd’ en het verstrijken daarvan. De surrealistische beelden die hij oproept lijken een mengeling van dromen, hallucinaties en herinneringen. Voor de beurs selecteerden we een serie humoristisch-duistere tekeningen, waarbij het lijkt alsof je door een nachtkijker naar een wonderlijk tafereel uit een sprookje kijkt.

 
Zijn werk is regelmatig te zien in galeries en musea in binnen- en buitenland en  is opgenomen in talloze privé- en bedrijfscollecties alsmede in collecties van musea zoals het Teylers Museum Haarlem en Museum Voorlinden Wassenaar. Van 2 t/m 30 september a.s. exposeert Joncquil bij Galerie Ramakers in Den Haag.

GRATIS TOEGANGSKAART

- post: 29 augustus 2018

De gratis toegangskaart voor Art on Paper Amsterdam vind je hier:

uitnodiging_Art on Paper Amsterdam_99 Uitgevers:Publishers

Mocht je verhinderd zijn op de openingsdag: de beurs duurt tot en met zondag 16 september. De toegangstijden op 14, 15 en 16 september zijn van 11.00-19.00 uur.

KUNSTRAI 2018 – 4 t/m 8 april

- post: 18 maart 2018

Graag nodigen we jullie uit voor de feestelijke opening van KunstRAI 2018 op woensdag 4 april. 99 Uitgevers/ Publishers is te vinden in stand 73. De gratis toegangskaart voor de KunstRAI vind je onderaan deze mail. Mocht je verhinderd zijn die dag: de beurs loopt tot en met zondag 8 april.

We laten werk zien van o.a. Frederique van Rijn, Michiel Schierbeek, Tessa Verder, Christiaan Kuitwaard en Gabriele Viertel, van wie de afgelopen tijd een boek bij ons verscheen. We zijn al een tijdje bezig met de voorbereidingen van het boek van Roos Holleman. Kort geleden is daar Lynne Leegte aan toegevoegd, waarvan we twee schitterende edities kunnen laten zien, als crowdfunding voor haar nog te verschijnen boek.

Dit jaar doen we mee aan het avondprogramma op donderdag 5 april, A CURIOUS AFFAIR, georganiseerd door Qlick Gallery en bedoeld voor jonge kunstliefhebbers. Deze avond zal in het teken staan van het beleven van kunst op verschillende manieren, met meer inzicht, nieuwe introducties en uiteraard nieuwe ontmoetingen. Met o.a. een interactief gesprek met als onderwerp “hoe start ik met het verzamelen van kunst” aan de hand van het boek Ontroerend Goed van kunstkenners- en verzamelaars Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen. Zij zullen tijdens deze avond in discussie gaan met een jonge collectioneur. Daarnaast is er een kunstquiz onder de bezielende leiding van quizmaster Kris van der Hart en uiteraard is de befaamde rondleiding in het donker weer een onderdeel van A Curious Affair. Stuur ons een mail als je hieraan mee wil doen!

TESSA VERDER – Breeze of Light

- post: 18 maart 2018

De mysterieuze fotowerken van Tessa Verder (1967) zijn het resultaat van een zeer gedetailleerde werkwijze: op locatie door haar gefotografeerde landschappen of in de studio gemaakte portretten worden gemengd met fotografische uitsnedes van schilderijen van klassieke meesters zoals de Hollandse Jacob van Ruisdael. Haar werk is verwant aan de sfeer die de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich met zijn werk oproept. Zijn sublieme landschappen met vooral onheilspellende of karakteristieke natuurelementen stellen het gevoel en de beleving centraal. Tessa Verder komt daarbij in haar werk steeds dichter bij de kern van haar kunstenaarschap, dat door Friedrich als volgt werd verwoord: “Een schilder moet niet alleen schilderen wat hij voor zich ziet, maar ook wat binnen in hem leeft.”

Breeze of Light toont een overzicht van haar fotowerken van de afgelopen vijftien jaar en bevat teksten van Jurriaan Benschop en Tamara Sterman. De boekpresentatie vindt begin april plaats in Berlijn. Meer informatie over de boekpresentatie in Nederland volgt! Je kunt het boek inkijken en bestellen via onze website.

Op de KunstRAI laten we enkele foto’s uit het boek zien. En je hebt nog tot 8 april de kans om de editie voor een voordelige prijs te bemachtigen!

ROOS HOLLEMAN – Aviarmy

- post: 18 maart 2018

Het bijzondere talent van Roos Holleman (1989) werd al meteen na haar afstuderen in 2012 aan de St. Joost Akademie in Breda ontdekt. Zij werd door NRC Handelsblad als een van de tien meest getalenteerde afstudeerders van Nederland gespot. Tegenwoordig woont en werkt Roos Holleman in Kopenhagen (DE). In korte tijd werkte zij aan een indrukwekkend oeuvre dat zich in diverse museale en particuliere collecties bevindt.

Holleman tekent met grafiet en pastelkrijt allerhande curiositeiten uit de natuur, vooral vogels. Zelf omschrijft ze haar werk als ‘visuele autopsie’. De drang om te willen weten is van alle tijden en maakt haar thematiek tijdloos. Maar het verschil tussen haar werk en wetenschappelijke illustraties is groot. Haar tekeningen, meestal op zeer groot formaat, zijn pretentieloos in hun eenvoud en van een poëtische schoonheid. Beeldend kunstenaar Marc Mulders over Holleman: “… met een zeer verfijnd handschrift, kennis van de anatomie en begrip voor huid- en stofuitdrukking zijn haar werken imponerend en ‘aanraakbaar’.”

In het najaar van 2018 verschijnt bij 99 Uitgevers/ Publishers haar boek The Center of Attention, met tekstbijdragen van Alexander Reeuwijk en Brenda Tempelaar. De vormgeving wordt verzorgd door Mart. Warmerdam.

Voor de crowdfunding van het boek maakte Roos een unieke serie van 30 pasteltekeningen van allerlei soorten kolibries, genaamd Aviarmy. De serie is een hommage aan zowel de natuurhistorie als de mythologie, waarin de Azteekse oorlogsgod een kolibrie is. Daarnaast staat de kolibrie symbool voor onafhankelijkheid, optimisme en een vreugdevol leven.

99 Uitgevers/Publishers toont op de KunstRAI van 4 t/m 8 april a.s. in stand 73 een wand met een selectie uit de serie Aviarmy.

LYNNE LEEGTE – Glass / Home

- post: 18 maart 2018

Lynne Leegte (1965) is beeldhouwer in de ruimste zin van het woord. Ze maakt sculpturen, foto’s en installaties over universele thema’s en de ongekende schoonheid daarvan. Het idee bepaalt het materiaal. Het klassieke albast werd gebruikt voor ‘The library’, gebeeldhouwde boeken in de Artis Bibliotheek; print op zijde voor ‘Consolation’, monumentale zakdoeken in de Grote kerk in Lochem; staal en licht voor de installatie ‘Windows’ voor het recente Amsterdam Light Festival.

Haar kijk als beeldhouwer wil ze in de foto’s voortzetten. Door de lens al zien wat het gaat opleveren met behulp van materialen zoals olie en vaseline. De filters zijn echt en niet door digitale beeldbewerking verkregen.

Bij 99 Uitgevers/Publishers verschijnt in 2018 het boek Still met een overzicht van haar werk. Ter gelegenheid hiervan zijn twee edities uitgebracht. De editie Glass is een serie van vijftien opnames van een glas water, vastgelegd op 2 maart 2018 tussen 11:23 en 15:07 uur. Elke opname heeft zijn eigen tijdstip en is een unieke print. Door de typische filter is er een referentie naar oude meesters van de schilderkunst. Techniek: digitale print op 315 grs Etching Cotton Rag Paper. Formaat: 35 x 30 cm. Prijs boek + print: € 850,- (incl. 6% btw). Home ontstond door de proefopstelling van een installatie met glas en water. Een intieme huiselijke setting met eindeloze reflecties. Oplage: 30. Techniek: digitale print op 315 grs Etching Cotton Rag Paper. Formaat: 50 x 35 cm. Prijs boek + print: € 425,- (incl. 6% btw).

Via deze link kun je de PDF openen en de twee edities bekijken:
Lynne Leegte_Glass – Home_99 Publishers_C

Je kunt je bestelling doorgeven per e-mail. Wij nemen dan contact met je op.

99 Uitgevers/Publishers toont op de KunstRAI van 4 t/m 8 april a.s. in stand 73 de twee edities.

Van Gogh in Haarlem

Ondanks vele waarschuwingen van vrienden en vakgenoten, die erop neerkwamen dat er onder de Haarlemmers geen echte kunstliefhebbers te verwachten waren, waagde J.H. de Bois (1878-1946) de stap en opende in 1913 op Kruisweg 68 in Haarlem zijn eigen kunsthandel voor moderne kunst. Musea voor moderne kunst waren er niet of nauwelijks in die tijd, dus speelden kunsthandels als die van De Bois een belangrijke rol in de kennismaking van het grote publiek en van verzamelaars met het werk van vooraanstaande moderne kunstenaars, onder wie Redon, Ensor, Kandinsky, Klimt en Vincent van Gogh.

De Bois was zeer ontvankelijk voor Van Goghs werk en onderhield goede contacten met de weduwe van Vincents broer Theo, Jo Bonger, namens wie hij tal van schilderijen en tekeningen van Van Gogh wist te verkopen. Hij had in die vroege periode de hele handel van Van Gogh-werken in Nederland in handen. En zelfs internationaal was hij één van de groten. Zijn kunsthandel heeft tot aan het jaar van zijn plotselinge dood, in 1946, bestaan. De Bois was eveneens een begenadigd schrijver en heeft als kunstcriticus veel bijdragen geleverd aan dag-en weekbladen, waaronder het Haarlems Dagblad. Ook was hij de ontdekker van Nescio, wiens verhalenbundel Dichtertje, De Uitvreter, Titaantjes hij als eerste uitgaf.

Na een ingrijpende verbouwing in 2015 is het pand aan de Kruisweg 68 weer in gebruik genomen als kunsthandel, onder de naam KRUIS-WEG68. Kunstenaar Michel van Overbeeke en Joke Stoute, kunstadviseur, tonen er nu hedendaagse kunst.

Van Gogh in Haarlem is een reconstructie van de kunsthandel van J.H. de Bois in relatie tot het werk van Vincent van Gogh, in de vorm van een tentoonstelling en publicatie. De publicatie bevat een tekst over leven en werk van J.H. de Bois door J.F. Heijbroek en E. Wouthuysen, twee kunsthistorici die in 1993 een belangwekkende monografie over De Bois hebben gepubliceerd. Antoon Erftemeijer, conservator moderne kunst van het Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem, gaat nader in op het bezoek van Van Gogh aan het toenmalige Stedelijk Museum van Haarlem in 1877. De publicatie bevat tevens een biografie over Vincent van Gogh, geïllustreerd met alle 36 schilderijen en tekeningen die De Bois van Van Gogh in Haarlem verhandelde.

HAARLEMS KUNSTCAHIER # 1
De publicatie verscheen als eerste deel in de reeks Haarlemse Kunstcahiers. Het is een fraai vormgegeven cahier op het formaat 28 x 21.6 cm, telt maar liefst 70 full color afbeeldingen en heeft een omvang van 40 pagina’s. De prijs bedraagt € 15,00.

Van Gogh in Haarlem is een initiatief van 99 Uitgevers/Publishers en Kunsthandel KRUIS-WEG68.

COLLECTOR’S EDITION
Drie Haarlemse kunstenaars – Alice Brasser, Michiel Hogenboom en Michel van Overbeeke – lieten zich inspireren door Van Gogh en De Bois en maakten speciaal voor deze tentoonstelling een aantal unieke werken. Ook maakte ieder van hen een werk voor de Collector’s Edition, die als hoogwaardige piëzografie, op het formaat 31 x 23 cm, in een oplage van 50 verschijnt. De drie genummerde en gesigneerde prints (+ publicatie) zijn samen te koop voor de bijzonder aantrekkelijke prijs van € 175,-.

Bekijk hier de drie prints van de editie: speciale_editie_Van Gogh in Haarlem_99

 

Verschijningsdatum: 10 november 2017
Tekst: Freek Heijbroek, Ester Wouthuysen, Antoon Erftemeijer
Vormgeving: Mart. Warmerdam
Uitgave: 28 x 21.6 cm, 70 fc afbn, 36 pagina’s, cahiersteek
Prijs: € 15,00

STAGE OF BEING – Robert Zandvliet

Eugène Brands 10 x verzameld

VAN GOGH IN HAARLEM – speciale editie

GEDROOMD LAND – Alice Brasser

HET SUIZEN VAN EEN ZACHTE STILTE. Margot de Jager

263 WHITE BOX PAINTINGS. Christiaan Kuitwaard

Sammlung Weltensand. The Journey – Elvira Wersche

Klank is materie. Hans van Koolwijk

Zon Maan Wolken. Anke Roder

Grace. Katinka Lampe

IK-eiland /
Jan van Munster

Armando vs Armando

Collectie Manders. Naar eenvoud en verstilling

Ed van Teeseling. Beeldhouwer

Tobeen. Eigenzinnig kubist, poëtisch realist /
Rosella Huber-Spanier

Bloem. Marc Mulders

Nachtlicht. De schilders van het nieuwe licht 1880-1940

Deeltjes & golven. Gabriëlle van de Laak

Saltwaterbleeders. Michiel Hogenboom

Sammlung Weltensand. Elvira Wersche

Born in Georgia. Hedendaagse kunst uit Georgië

Ontdek Haarlem en omgeving in 11 wandelingen

Genaaid, gebonden. Borduurdagboek Seet van Hout