Nieuwsbrief

Koningin tussen de Schuifdeuren

- post: 26 oktober 2018

Download hier het programma van Koningin tussen de Schuifdeuren!

ART ON PAPER AMSTERDAM

- post: 29 augustus 2018

Graag nodigen we je uit voor de opening van Art on Paper Amsterdam op donderdag 13 september. Deze fonkelnieuwe beurs, die plaatsvindt in de Zuiveringshal van De Westergasfabriek, opent om 17.00 uur en duurt tot en met zondag 16 september.

We laten daar (in stand 30) werk op papier zien van kunstenaars waarmee we een boek hebben gemaakt of van wie we een boek in voorbereiding hebben. Deze keer zijn dat Robert ZandvlietSeet van HoutGabriëlle van de Laak en Joncquil.

ROBERT ZANDVLIET

- post: 29 augustus 2018

Boekpresentatie op Art on Paper Amsterdam

Op de opening wordt om 18.00 uur het eerste exemplaar van de leporello ‘Stage of Being’ van Robert Zandvliet aangeboden aan Ron Dirven, directeur van het Van GoghHuis in Zundert.

Robert Zandvliet (1970) begon met schilderen van alledaagse voorwerpen, in brede kleurvlakken neergestreken. Door de dunne temperaverf (een mengsel van eigeel, olie, pigmenten en water) krijgen de schilderijen een helder en transparant karakter. Eind jaren negentig werd de natuur zijn belangrijkste bron van inspiratie. Telkens probeert hij de schilderkunst te doorgronden en opnieuw uit te vinden. Een van zijn laatste zoektochten heeft geleid tot Stage of Being, een serie monumentale schilderijen en een reeks kleinere werken waarin, voor het eerst, het motief van de menselijke figuur centraal staat. Zandvliet heeft zich hierbij laten inspireren door de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich, die in zijn landschappen de ‘Rückenfigur’ – een eenzame, op de rug geziene ‘Wanderer’ – introduceerde. Met behulp van zeer uiteenlopende en soms zelfs tegengestelde schilderkunstige technieken heeft Robert Zandvliet zeven monumentale doeken geschilderd waarin de figuur zich telkens anders manifesteert: van heel concreet aanwezig tot geheel oplossend in een magische beeldruimte.

The Wanderer

Speciaal voor de lancering van het boek maakte Robert Zandvliet een zeer gelimiteerde serie kleine tekeningen van zwarte gesso op handgeschept papier, getiteld ‘The Wanderer’. De tekeningen worden exclusief getoond in onze stand (nr. 30) op Art on Paper Amsterdam.

Je kunt hier alle nog beschikbare tekeningen bekijken:

Robert Zandvliet_The Wanderer PDF

Stuur ons een email wanneer je geïnteresseerd bent. Bestellingen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst.

Robert Zandvliet won in 1994 de Prix de Rome en in 1997 de Charlotte Köhler Prijs. Het werk van Zandvliet was eerder te zien in o.a. GEM, De Pont, Stedelijk Museum Amsterdam, Dordrechts Museum, Museum Voorlinden en verschillende belangrijke musea in Europa en de Verenigde Staten. Museum Voorlinden presenteert op dit moment de collectie-tentoonstelling Stage of Being, vernoemd naar een werk van Zandvliet. Deze expositie laat zien hoe kunstenaars door de tijd heen de mens met al zijn emoties en driften hebben verbeeld (nog te zien tot en met 11 november 2018).

Van 7 september t/m 24 november 2018 zijn een aantal grote en kleinere schilderijen uit de serie ‘Stage of Being’ te zien in galerie Bernhard Knaus Fine Art in Frankfurt am Main.

SEET  VAN  HOUT

- post: 29 augustus 2018

In 2007 verscheen bij ons het boek Genaaid, gebonden van Seet van Hout (1957). Erg leuk was het om later in een recensie te lezen: “Seet van Hout, bekend geworden door haar boek Genaaid gebonden …” Sindsdien is haar carrière in een stroomversnelling gekomen. Ze maakt al jaren werk over het fenomeen van het geheugen, het herinneren en het vergeten. Ze schildert met acrylverf en maakt borduurwerken, soms combineert ze deze technieken. Haar werk is uitbundig en veelkleurig of juist heel ingetogen. Wij laten speciaal voor deze beurs haar minder bekende werk op papier zien: collages uit de serie ‘Blumenzucht’, de ‘Prick Drawings’ en de serie ‘Diary Drawings’. Samen vormen ze een interessante mix van werk uit de jaren negentig en zeer recent werk. Het geeft een mooi overzicht van haar ontwikkeling én laat zien dat de thema’s van haar vroege werk terugkomen in dat van nu.

Seet van Hout exposeerde in vele musea in binnen- en buitenland en haar werk bevindt zich in tal van particuliere en museale collecties. Haar werk is nu te zien in Museum Het Valkhof in Nijmegen. Momenteel werkt ze aan de installatie ‘Backup’, vanaf 12 oktober a.s. te zien in Het Valkhof.

GABRIËLLE VAN DE LAAK

- post: 29 augustus 2018

Het boek Deeltjes en golven van Gabriëlle van de Laak (1958) verscheen bij ons in 2010. Roos van Put schreef toen: “De werken van Gabriëlle van de Laak wekken de suggestie van vloeiende beweging, voor één moment stilgezet. De vormen lijken zich niets aan te trekken van de compositie, van hun eigen contouren en van de begrenzing van het papier. Van de Laak werkt hierbij met verf en textiel. Zij schildert onlogische logica: deeltjes kunnen golven worden en vice versa. Haar werk biedt de beschouwer een intuïtieve glimp van de absolute werkelijkheid, van de ordening van het universum.” Op de beurs laten we, naast een aantal werken op papier die ook in het boek staan, meer recent werk zien.

Gabriëlle van de Laak heeft in haar carriere verschillende belangrijke prijzen gewonnen, waaronder de Jeanne Oostingprijs. Ze exposeerde op tal van plekken in binnen- en buitenland. Werk van haar is op dit moment te zien in Museum Gouda en op de tentoonstelling ‘Imago Mundi Collezione Luciano Benetton’ in Triëst.

JONCQUIL

- post: 29 augustus 2018

Op dit moment hebben we een boek van Joncquil (1973) in voorbereiding. Het werk van deze veelzijdige kunstenaar laat zich niet gemakkelijk vangen. Hij maakt schilderijen, tekeningen, foto’s, films, sculpturen en installaties. Overkoepelend thema daarbij is ‘tijd’ en het verstrijken daarvan. De surrealistische beelden die hij oproept lijken een mengeling van dromen, hallucinaties en herinneringen. Voor de beurs selecteerden we een serie humoristisch-duistere tekeningen, waarbij het lijkt alsof je door een nachtkijker naar een wonderlijk tafereel uit een sprookje kijkt.

 
Zijn werk is regelmatig te zien in galeries en musea in binnen- en buitenland en  is opgenomen in talloze privé- en bedrijfscollecties alsmede in collecties van musea zoals het Teylers Museum Haarlem en Museum Voorlinden Wassenaar. Van 2 t/m 30 september a.s. exposeert Joncquil bij Galerie Ramakers in Den Haag.

GRATIS TOEGANGSKAART

- post: 29 augustus 2018

De gratis toegangskaart voor Art on Paper Amsterdam vind je hier:

uitnodiging_Art on Paper Amsterdam_99 Uitgevers:Publishers

Mocht je verhinderd zijn op de openingsdag: de beurs duurt tot en met zondag 16 september. De toegangstijden op 14, 15 en 16 september zijn van 11.00-19.00 uur.

KUNSTRAI 2018 – 4 t/m 8 april

- post: 18 maart 2018

Graag nodigen we jullie uit voor de feestelijke opening van KunstRAI 2018 op woensdag 4 april. 99 Uitgevers/ Publishers is te vinden in stand 73. De gratis toegangskaart voor de KunstRAI vind je onderaan deze mail. Mocht je verhinderd zijn die dag: de beurs loopt tot en met zondag 8 april.

We laten werk zien van o.a. Frederique van Rijn, Michiel Schierbeek, Tessa Verder, Christiaan Kuitwaard en Gabriele Viertel, van wie de afgelopen tijd een boek bij ons verscheen. We zijn al een tijdje bezig met de voorbereidingen van het boek van Roos Holleman. Kort geleden is daar Lynne Leegte aan toegevoegd, waarvan we twee schitterende edities kunnen laten zien, als crowdfunding voor haar nog te verschijnen boek.

Dit jaar doen we mee aan het avondprogramma op donderdag 5 april, A CURIOUS AFFAIR, georganiseerd door Qlick Gallery en bedoeld voor jonge kunstliefhebbers. Deze avond zal in het teken staan van het beleven van kunst op verschillende manieren, met meer inzicht, nieuwe introducties en uiteraard nieuwe ontmoetingen. Met o.a. een interactief gesprek met als onderwerp “hoe start ik met het verzamelen van kunst” aan de hand van het boek Ontroerend Goed van kunstkenners- en verzamelaars Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen. Zij zullen tijdens deze avond in discussie gaan met een jonge collectioneur. Daarnaast is er een kunstquiz onder de bezielende leiding van quizmaster Kris van der Hart en uiteraard is de befaamde rondleiding in het donker weer een onderdeel van A Curious Affair. Stuur ons een mail als je hieraan mee wil doen!

TESSA VERDER – Breeze of Light

- post: 18 maart 2018

De mysterieuze fotowerken van Tessa Verder (1967) zijn het resultaat van een zeer gedetailleerde werkwijze: op locatie door haar gefotografeerde landschappen of in de studio gemaakte portretten worden gemengd met fotografische uitsnedes van schilderijen van klassieke meesters zoals de Hollandse Jacob van Ruisdael. Haar werk is verwant aan de sfeer die de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich met zijn werk oproept. Zijn sublieme landschappen met vooral onheilspellende of karakteristieke natuurelementen stellen het gevoel en de beleving centraal. Tessa Verder komt daarbij in haar werk steeds dichter bij de kern van haar kunstenaarschap, dat door Friedrich als volgt werd verwoord: “Een schilder moet niet alleen schilderen wat hij voor zich ziet, maar ook wat binnen in hem leeft.”

Breeze of Light toont een overzicht van haar fotowerken van de afgelopen vijftien jaar en bevat teksten van Jurriaan Benschop en Tamara Sterman. De boekpresentatie vindt begin april plaats in Berlijn. Meer informatie over de boekpresentatie in Nederland volgt! Je kunt het boek inkijken en bestellen via onze website.

Op de KunstRAI laten we enkele foto’s uit het boek zien. En je hebt nog tot 8 april de kans om de editie voor een voordelige prijs te bemachtigen!

ROOS HOLLEMAN – Aviarmy

- post: 18 maart 2018

Het bijzondere talent van Roos Holleman (1989) werd al meteen na haar afstuderen in 2012 aan de St. Joost Akademie in Breda ontdekt. Zij werd door NRC Handelsblad als een van de tien meest getalenteerde afstudeerders van Nederland gespot. Tegenwoordig woont en werkt Roos Holleman in Kopenhagen (DE). In korte tijd werkte zij aan een indrukwekkend oeuvre dat zich in diverse museale en particuliere collecties bevindt.

Holleman tekent met grafiet en pastelkrijt allerhande curiositeiten uit de natuur, vooral vogels. Zelf omschrijft ze haar werk als ‘visuele autopsie’. De drang om te willen weten is van alle tijden en maakt haar thematiek tijdloos. Maar het verschil tussen haar werk en wetenschappelijke illustraties is groot. Haar tekeningen, meestal op zeer groot formaat, zijn pretentieloos in hun eenvoud en van een poëtische schoonheid. Beeldend kunstenaar Marc Mulders over Holleman: “… met een zeer verfijnd handschrift, kennis van de anatomie en begrip voor huid- en stofuitdrukking zijn haar werken imponerend en ‘aanraakbaar’.”

In het najaar van 2018 verschijnt bij 99 Uitgevers/ Publishers haar boek The Center of Attention, met tekstbijdragen van Alexander Reeuwijk en Brenda Tempelaar. De vormgeving wordt verzorgd door Mart. Warmerdam.

Voor de crowdfunding van het boek maakte Roos een unieke serie van 30 pasteltekeningen van allerlei soorten kolibries, genaamd Aviarmy. De serie is een hommage aan zowel de natuurhistorie als de mythologie, waarin de Azteekse oorlogsgod een kolibrie is. Daarnaast staat de kolibrie symbool voor onafhankelijkheid, optimisme en een vreugdevol leven.

99 Uitgevers/Publishers toont op de KunstRAI van 4 t/m 8 april a.s. in stand 73 een wand met een selectie uit de serie Aviarmy.

Grace. Katinka Lampe

Grace is de titel van het nieuwste boek van Katinka Lampe en geeft een overzicht van haar werk van de afgelopen vijf jaar. De meervoudige betekenis van Grace – elegantie, bevalligheid, goedgunstigheid, vergiffenis, maar ook een eigennaam – komt op een treffende manier overeen met het ambigue karakter van haar werk.

Lampe schildert gestileerde portretten van kinderen en jongvolwassenen die zij in vervreemdende poses en vanuit ongewone standpunten vastlegt. Ze laat zich inspireren door de dagelijkse beelden die ons omringen. Een foto uit de krant, een YouTube-filmpje, een plaatje uit een modetijdschrift of een reproductie van een oude meester: alles kan de aanleiding zijn tot het ensceneren van een fotosessie met een model. De resultaten daarvan vormen het uitgangspunt voor een schilderij. Het werk dat vervolgens ontstaat wordt een op zichzelf staande, nieuwe picturale werkelijkheid, ontdaan van de anekdotische context waaraan het is ontleend.

De afgewende blik, de neergeslagen ogen, het verhullende masker en de overdreven pose zijn daarbij veelvuldig gebruikte stijlfiguren. Lampe’s modellen bewegen zich ogenschijnlijk aan de oppervlakte, maar daaronder schuilen diepere drijfveren: een ander willen worden, een nieuw gezicht krijgen, van gedaante veranderen – soms letterlijk door lichaamsmanipulatie. Katinka Lampe houdt ons met dit geraffineerde spel over schijn en werkelijkheid duidelijk een spiegel voor en dwingt ons, kijkers, tot een oordeel. If the cap fits, you should wear it.

Van 28 februari tot 9 juni 2014 exposeert Katinka Lampe kinderportretten in Museum Van Loon te Amsterdam.

Verschenen: februari 2014
Auteur: Léa Bismuth
Vormgeving: 75B
Uitgave: 31 x 22 cm, 55 afbn., 72 p., soft cover (singersteek), NL-EN-FR
ISBN: 978-90-78670-34-6
Winkelprijs: € 15,00

STAGE OF BEING – Robert Zandvliet

Eugène Brands 10 x verzameld

Van Gogh in Haarlem

VAN GOGH IN HAARLEM – speciale editie

GEDROOMD LAND – Alice Brasser

HET SUIZEN VAN EEN ZACHTE STILTE. Margot de Jager

263 WHITE BOX PAINTINGS. Christiaan Kuitwaard

Sammlung Weltensand. The Journey – Elvira Wersche

Klank is materie. Hans van Koolwijk

Zon Maan Wolken. Anke Roder

IK-eiland /
Jan van Munster

Armando vs Armando

Collectie Manders. Naar eenvoud en verstilling

Ed van Teeseling. Beeldhouwer

Tobeen. Eigenzinnig kubist, poëtisch realist /
Rosella Huber-Spanier

Bloem. Marc Mulders

Nachtlicht. De schilders van het nieuwe licht 1880-1940

Deeltjes & golven. Gabriëlle van de Laak

Saltwaterbleeders. Michiel Hogenboom

Sammlung Weltensand. Elvira Wersche

Born in Georgia. Hedendaagse kunst uit Georgië

Ontdek Haarlem en omgeving in 11 wandelingen

Genaaid, gebonden. Borduurdagboek Seet van Hout