Menu

Verschenen: september 2018
Tekst: Hanneke de Man
Vormgeving: Mart. Warmerdam
Formaat: 31 x 23 cm
Uitgave: 21 fc afb., 32 p., hard cover (leporello)
Prijs: € 35,00.

STAGE OF BEING – Robert Zandvliet

“Wat mij betreft gaat het in schilderen om drie dingen: 1 verf, 2 beeld, 3 spirit. Spirit is de geest in het doek, de toegevoegde waarde die zich onttrekt aan de direkte waarneming. Bij een goed schilderij zit de spirit altijd goed, maar voor een schilder is het heel moeilijk om dat te sturen.”

Al vanaf de jaren op de kunstacademie probeert Robert Zandvliet (1970) de schilderkunst te doorgronden en opnieuw uit te vinden. Altijd gebruikt hij een motief – een voorwerp, een landschap – als vertrekpunt. Maar door de abstrahering is dat motief in het beeld vaak nauwelijks meer te herkennen. De huid van het doek, de beweging van de kwast en de inzet of juist afwezigheid van de kleur maken het beeld uit. In de loop der jaren heeft hij een enorme kennis van materialen en een fabuleuze schildervaardigheid ontwikkeld. De manier van schilderen, de compositie, de kleur en al die andere facetten moeten kloppen in het schilderij. De uiteindelijke zeggingskracht van een schilderij ligt echter elders en is volgens hem veel ongrijpbaarder. Cirkelend om die vraag zoekt Zandvliet steeds naar nieuwe oplossingen.

 

Stage of Being

Een van zijn laatste zoektochten heeft geleid tot Stage of Being, een serie monumentale schilderijen en een reeks kleinere werken. Voor het eerst staat hierin het motief van de menselijke figuur centraal. Zandvliet heeft zich laten inspireren door de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich. Deze introduceerde in zijn landschappen de ‘Rückenfigur’ – een eenzame, op de rug geziene ‘Wanderer’. Met behulp van zeer uiteenlopende en soms zelfs tegengestelde schilderkunstige technieken heeft Robert Zandvliet zeven monumentale doeken geschilderd. De menselijke figuur manifesteert zich hierin telkens anders: van heel concreet aanwezig tot geheel oplossend in een magische beeldruimte.

Stage of Being verscheen op 7 september 2018 ter gelegenheid van de expositie ‘Robert Zandvliet. Stage of Being’ in de galerie Bernhard Knaus Fine Art in Frankfurt am Main. De leporello bevat naast afbeeldingen van de schilderijen en schetsen van de serie ‘Stage of Being’ de tekst ‘De metamorfose van verf in beeld’ van Hanneke de Man.

The Wanderer

Speciaal ter gelegenheid van de publicatie van de leporello maakte Robert Zandvliet een zeer gelimiteerde serie van kleine tekeningen, getiteld ‘The Wanderer’. Het formaat is 21 x 30 cm, de techniek zwarte gesso op handgeschept papier. De tekeningen worden door 99 Uitgevers/Publishers aangeboden voor een gereduceerde prijs van € 2.100,- per stuk (normaal € 2.750,-). Deze prijs is inclusief lijst en gesigneerde leporello.

 

Je kunt hier alle nog beschikbare tekeningen bekijken:

Robert Zandvliet_The Wanderer_99 Uitgevers

Stuur ons een email wanneer je geïnteresseerd bent. Bestellingen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst.

 

THE CENTRE OF ATTENTION – Roos Holleman

ROUND TRIP – Jan Maarten Voskuil

Eugène Brands 10 x verzameld

Van Gogh in Haarlem

VAN GOGH IN HAARLEM – speciale editie

GEDROOMD LAND – Alice Brasser

HET SUIZEN VAN EEN ZACHTE STILTE. Margot de Jager

263 WHITE BOX PAINTINGS. Christiaan Kuitwaard

Sammlung Weltensand. The Journey – Elvira Wersche

Klank is materie. Hans van Koolwijk

Zon Maan Wolken. Anke Roder

Grace. Katinka Lampe

IK-eiland /
Jan van Munster

Armando vs Armando

Collectie Manders. Naar eenvoud en verstilling

Ed van Teeseling. Beeldhouwer

Tobeen. Eigenzinnig kubist, poëtisch realist /
Rosella Huber-Spanier

Bloem. Marc Mulders

Nachtlicht. De schilders van het nieuwe licht 1880-1940

Deeltjes & golven. Gabriëlle van de Laak

Saltwaterbleeders. Michiel Hogenboom

Sammlung Weltensand. Elvira Wersche

Born in Georgia. Hedendaagse kunst uit Georgië

Ontdek Haarlem en omgeving in 11 wandelingen

Genaaid, gebonden. Borduurdagboek Seet van Hout

Nieuwsbrief

KUNSTRAI 18-22 APRIL

- post: 02 april 2019

Graag nodigen we je uit voor de 35e editie van de KunstRAI, van donderdag 18 t/m maandag 22 april. In onze stand laten we werk zien van Roos Holleman, Seet van Hout, Jan Maarten Voskuil en Robert Zandvliet. Bijgesloten kaart geeft gratis toegang voor twee personen voor de beurs. Je kunt ons vinden in stand 24.

Download hier je gratis toegangskaart:
99 Uitgevers:Publishers_Uitnodiging KunstRAI 2019

Dit jaar staan wij voor de 10e keer op de KunstRAI/Art Amsterdam! Bladerend door het fotoalbum komen we mooie edities tegen en bijzondere boekpresentaties. Het eerste jaar bijvoorbeeld, met Atelier, 50 kunstenaarsportretten door Hans de Bruijn. Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan Hedy d’Ancona. Of de drukbezochte presentatie van Ik dicht je bij me van Iris le Rütte, waarvan nu de 6e druk verschijnt. Of die van Bloem van Marc Mulders, Sammlung Weltensand van Elvira Wersche en 263 White Box Paintings van Christiaan Kuitwaard, waarvan binnenkort een tweede deel verschijnt.

Jan Maarten Voskuil


Ook dit jaar hebben we weer een boekpresentatie in onze stand, op donderdag 18 april, 20.00 uur. Round Trip is een reis in de tijd van Voskuils werk van de afgelopen tien jaar. De titel verwijst tegelijkertijd naar de centrale rol die de cirkel speelt in de constructie van zijn schilderijen.

De boekpresentatie vindt plaats in onze stand. Het eerste exemplaar wordt uitgereikt aan Ger en Wilma van Dam, verzamelaars van het eerste uur van Voskuils werk.

Speciaal ter gelegenheid van de publicatie van Round Trip maakte Jan Maarten de speciale editie Broken Light, samen te zien met de editie The Alphabet of Silly Colors; Roundtrip. Ook tonen we een werk uit de serie Shine On.

Bekijk hier de twee edities

Roos Holleman

Ter gelegenheid van de publicatie van het boek The Centre of Attention van Roos Holleman (1989) verschijnt de Special Edition An Inordinate Fondness, met drie verschillende prints van door Roos getekende nachtvlinders. De boekpresentatie vindt plaats op zondag 14 april, om 15 uur in Museum De Pont in Tilburg. Als je erbij wil zijn, stuur ons dan een mail.

Bekijk hier de editie van Roos Holleman:
Special Edition_An Inordinate Fondness_Roos Holleman_99 Publishers

Seet van Hout

Van Seet van Hout (1957) tonen we recent werk, met acryl, pastel en borduurwerk op doek. Voor Seet van Hout is alles wat zich in het hoofd afspeelt te vergelijken met een tuin. Je hebt onontgonnen gebieden met wild onkruid, keurige beplanting en struiken waar je van hoopt te oogsten na de zomer. En natuurlijk alles wat daartussen ongevraagd omhoogschiet en overwoekert. In haar werk probeert Seet op intuïtieve wijze deze tuin te verbeelden. Daarbij stelt zij haar eigen regels op, zodat ze houvast heeft in de onbegrensde mogelijkheden die opdoemen in het atelier. Het schilderen wordt gecombineerd met borduren en pastelkrijt.

Robert Zandvliet

Robert Zandvliet (1970) maakte n.a.v. zijn in september 2018 verschenen leporello Stage of Being een gelimiteerde serie kleine tekeningen van zwarte gesso op handgeschept papier, waarvan wij er een aantal tonen. In de serie Stage of Being – monumentale schilderijen en een reeks kleinere werken – staat, voor het eerst, het motief van de menselijke figuur centraal. Zandvliet heeft zich hierbij laten inspireren door de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich, die in zijn landschappen de ‘Rückenfigur’ – een eenzame, op de rug geziene ‘Wanderer’ – introduceerde.

Bekijk hier de editie:
Robert Zandvliet_The Wanderer_99 Uitgevers

AGENDA

- post: 02 april 2019

Boekpresentatie The Centre of Attention
Roos Holleman
zondag 14 april, 15.00 uur in Museum De Pont, Tilburg

KunstRAI
stand 24 met Roos Holleman, Robert Zandvliet, Seet van Hout en Jan Maarten Voskuil
do 18 t/m ma 22 april 2019

Boekpresentatie Round Trip
Jan Maarten Voskuil
do 18 april 20.00 uur in stand 24 op de KunstRAI

Art on Paper Amsterdam
De Westergasfabriek, Amsterdam
do 26 t/m zo 29 september 2019

ROOS HOLLEMAN The Centre of Attention

- post: 16 maart 2019

We nodigen je van harte uit voor de feestelijke boek- presentatie van The Centre of Attention van Roos Holleman op zondag 14 april, om 15.00 uur in Museum De Pont in Tilburg.

Na een welkomstwoord door Riëlle Boerland van 99 Uitgevers/Publishers zal Ingrid Luycks, kunst- historicus en galeriehouder, vertellen over het werk van Roos Holleman. Schrijver en reiziger Alexander Reeuwijk gaat daarna in gesprek met Roos. Ten slotte zal het officiële eerste boek worden uitgereikt.

Aansluitend zal Roos haar boek signeren. Daarna vindt in Luycks Gallery de feestelijke opening plaats van de solotentoonstelling ‘An Inordinate Fondness’. Je kunt de galerie die middag al bezoeken vanaf 13.00 uur.

Wil je bij de boekpresentatie zijn? Stuur ons een mailtje, dan zetten we je op de gastenlijst. De Pont is die dag gratis toegankelijk i.v.m de Museumweek.

Het boek geeft een representatief overzicht van Hollemans werk tot nu toe: vogels, paradijsvogels, kolibries, nachtvlinders en allerlei curiositeiten. Met tekstbijdragen van Alexander Reeuwijk en Suzanna de Sitter. De vormgeving wordt verzorgd door Mart. Warmerdam. Het boek is tweetalig (NL-EN), krijgt een bijzondere grafische uitvoering en heeft een omvang van 208 pagina’s (waarvan acht uitslaanders) met maar liefst 160 full colour afbeeldingen op groot formaat.

Special Edition: An Inordinate Fondness


Ter gelegenheid van de boekpublicatie verschijnt er een speciale editie, An Inordinate Fondness, met drie verschillende prints van door Roos getekende nachtvlinders.

De Special Edition bestaat uit een serie van drie piëzografieën, geprint met een Epson K3 op 310 grs Hahnemühle German Etching Paper. Piëzografie is een druktechniek waarbij gebruik wordt gemaakt van kleurpigmenten van een zeer hoge kwaliteit waarvan de kleurechtheid gegarandeerd wordt voor meer dan honderd jaar. De prints zijn gesigneerd en genummerd, elk in een oplage van 33. Formaat: 48 x 33 cm. Bij de print hoort ook een boek (waarde € 40,-).

Bekijk hier de Special Edition:

Special Edition_An Inordinate Fondness_Roos Holleman_99 Uitgevers

De speciale intekenprijs is € 325,- per print (+ boek). Deze aanbieding loopt t/m 29 september 2019. Daarna geldt de reguliere prijs van € 375,-.

Klik voor meer informatie over editie en boek op onderstaande link:

Roos Holleman The Centre of Attention

 

AGENDA

- post: 16 maart 2019

Boekpresentatie The Centre of Attention
Roos Holleman
zondag 14 april, 15.00 uur in Museum De Pont, Tilburg

KunstRAI
stand 24 met Roos Holleman, Robert Zandvliet, Seet van Hout en Jan Maarten Voskuil
do 18 t/m ma 22 april 2019

Boekpresentatie Round Trip
Jan Maarten Voskuil do 18 april 20.00 uur in onze stand op de KunstRAI

Castellum Aqvae
Speciale edities
Hoge Duin en Daalseweg 21 b, Bloemendaal
za 15 – zo 16 juni 2019

KUNSTRAI 2019 18-22 APRIL

- post: 14 februari 2019

Ook dit jaar staan we weer op de KunstRAI, die duurt van donderdag 18 t/m maandag 22 april, een dag langer dan normaal (2e Paasdag)! Je kunt ons vinden in stand 24. We laten er werk zien van vier kunstenaars.

Van Jan Maarten Voskuil tonen we een monumentaal schilderij plus een multiple, dit naar aanleiding van de publicatie in maart van zijn monografie Round Trip. Van Roos Holleman tonen we de speciale editie An Inordinate Fondness, ter gelegenheid van haar in april te verschijnen boek The Centre of AttentionRobert Zandstra is vertegenwoordigd met een serie tekeningen naar aanleiding van de in september 2018 verschenen leporello Stage of Being en van Seet van Hout zijn nieuwe schilderijen te zien.

ART ON PAPER AMSTERDAM

- post: 29 augustus 2018

Graag nodigen we je uit voor de opening van Art on Paper Amsterdam op donderdag 13 september. Deze fonkelnieuwe beurs, die plaatsvindt in de Zuiveringshal van De Westergasfabriek, opent om 17.00 uur en duurt tot en met zondag 16 september.

We laten daar (in stand 30) werk op papier zien van kunstenaars waarmee we een boek hebben gemaakt of van wie we een boek in voorbereiding hebben. Deze keer zijn dat Robert ZandvlietSeet van HoutGabriëlle van de Laak en Joncquil.

ROBERT ZANDVLIET

- post: 29 augustus 2018

Boekpresentatie op Art on Paper Amsterdam

Op de opening wordt om 18.00 uur het eerste exemplaar van de leporello ‘Stage of Being’ van Robert Zandvliet aangeboden aan Ron Dirven, directeur van het Van GoghHuis in Zundert.

Robert Zandvliet (1970) begon met schilderen van alledaagse voorwerpen, in brede kleurvlakken neergestreken. Door de dunne temperaverf (een mengsel van eigeel, olie, pigmenten en water) krijgen de schilderijen een helder en transparant karakter. Eind jaren negentig werd de natuur zijn belangrijkste bron van inspiratie. Telkens probeert hij de schilderkunst te doorgronden en opnieuw uit te vinden. Een van zijn laatste zoektochten heeft geleid tot Stage of Being, een serie monumentale schilderijen en een reeks kleinere werken waarin, voor het eerst, het motief van de menselijke figuur centraal staat. Zandvliet heeft zich hierbij laten inspireren door de Duitse romantische schilder Caspar David Friedrich, die in zijn landschappen de ‘Rückenfigur’ – een eenzame, op de rug geziene ‘Wanderer’ – introduceerde. Met behulp van zeer uiteenlopende en soms zelfs tegengestelde schilderkunstige technieken heeft Robert Zandvliet zeven monumentale doeken geschilderd waarin de figuur zich telkens anders manifesteert: van heel concreet aanwezig tot geheel oplossend in een magische beeldruimte.

The Wanderer

Speciaal voor de lancering van het boek maakte Robert Zandvliet een zeer gelimiteerde serie kleine tekeningen van zwarte gesso op handgeschept papier, getiteld ‘The Wanderer’. De tekeningen worden exclusief getoond in onze stand (nr. 30) op Art on Paper Amsterdam.

Je kunt hier alle nog beschikbare tekeningen bekijken:

Robert Zandvliet_The Wanderer_99 Uitgevers

Stuur ons een email wanneer je geïnteresseerd bent. Bestellingen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst.

Robert Zandvliet won in 1994 de Prix de Rome en in 1997 de Charlotte Köhler Prijs. Het werk van Zandvliet was eerder te zien in o.a. GEM, De Pont, Stedelijk Museum Amsterdam, Dordrechts Museum, Museum Voorlinden en verschillende belangrijke musea in Europa en de Verenigde Staten. Museum Voorlinden presenteert op dit moment de collectie-tentoonstelling Stage of Being, vernoemd naar een werk van Zandvliet. Deze expositie laat zien hoe kunstenaars door de tijd heen de mens met al zijn emoties en driften hebben verbeeld (nog te zien tot en met 11 november 2018).

Van 7 september t/m 24 november 2018 zijn een aantal grote en kleinere schilderijen uit de serie ‘Stage of Being’ te zien in galerie Bernhard Knaus Fine Art in Frankfurt am Main.

SEET  VAN  HOUT

- post: 29 augustus 2018

In 2007 verscheen bij ons het boek Genaaid, gebonden van Seet van Hout (1957). Erg leuk was het om later in een recensie te lezen: “Seet van Hout, bekend geworden door haar boek Genaaid gebonden …” Sindsdien is haar carrière in een stroomversnelling gekomen. Ze maakt al jaren werk over het fenomeen van het geheugen, het herinneren en het vergeten. Ze schildert met acrylverf en maakt borduurwerken, soms combineert ze deze technieken. Haar werk is uitbundig en veelkleurig of juist heel ingetogen. Wij laten speciaal voor deze beurs haar minder bekende werk op papier zien: collages uit de serie ‘Blumenzucht’, de ‘Prick Drawings’ en de serie ‘Diary Drawings’. Samen vormen ze een interessante mix van werk uit de jaren negentig en zeer recent werk. Het geeft een mooi overzicht van haar ontwikkeling én laat zien dat de thema’s van haar vroege werk terugkomen in dat van nu.

Seet van Hout exposeerde in vele musea in binnen- en buitenland en haar werk bevindt zich in tal van particuliere en museale collecties. Haar werk is nu te zien in Museum Het Valkhof in Nijmegen. Momenteel werkt ze aan de installatie ‘Backup’, vanaf 12 oktober a.s. te zien in Het Valkhof.

GABRIËLLE VAN DE LAAK

- post: 29 augustus 2018

Het boek Deeltjes en golven van Gabriëlle van de Laak (1958) verscheen bij ons in 2010. Roos van Put schreef toen: “De werken van Gabriëlle van de Laak wekken de suggestie van vloeiende beweging, voor één moment stilgezet. De vormen lijken zich niets aan te trekken van de compositie, van hun eigen contouren en van de begrenzing van het papier. Van de Laak werkt hierbij met verf en textiel. Zij schildert onlogische logica: deeltjes kunnen golven worden en vice versa. Haar werk biedt de beschouwer een intuïtieve glimp van de absolute werkelijkheid, van de ordening van het universum.” Op de beurs laten we, naast een aantal werken op papier die ook in het boek staan, meer recent werk zien.

Gabriëlle van de Laak heeft in haar carriere verschillende belangrijke prijzen gewonnen, waaronder de Jeanne Oostingprijs. Ze exposeerde op tal van plekken in binnen- en buitenland. Werk van haar is op dit moment te zien in Museum Gouda en op de tentoonstelling ‘Imago Mundi Collezione Luciano Benetton’ in Triëst.

JONCQUIL

- post: 29 augustus 2018

Op dit moment hebben we een boek van Joncquil (1973) in voorbereiding. Het werk van deze veelzijdige kunstenaar laat zich niet gemakkelijk vangen. Hij maakt schilderijen, tekeningen, foto’s, films, sculpturen en installaties. Overkoepelend thema daarbij is ‘tijd’ en het verstrijken daarvan. De surrealistische beelden die hij oproept lijken een mengeling van dromen, hallucinaties en herinneringen. Voor de beurs selecteerden we een serie humoristisch-duistere tekeningen, waarbij het lijkt alsof je door een nachtkijker naar een wonderlijk tafereel uit een sprookje kijkt.

 
Zijn werk is regelmatig te zien in galeries en musea in binnen- en buitenland en  is opgenomen in talloze privé- en bedrijfscollecties alsmede in collecties van musea zoals het Teylers Museum Haarlem en Museum Voorlinden Wassenaar. Van 2 t/m 30 september a.s. exposeert Joncquil bij Galerie Ramakers in Den Haag.