OPALE ET ALBÂTRE

Michiel Schierbeek

Verschenen: juni 2017
Fotografie: Michiel Schierbeek
Tekst: Jean-Luc Manguin
Vormgeving: Daniël Maarleveld
Formaat: 24 x 26 cm
Uitgave: 180 fc afb., 264 p., hard cover

30,00 incl. BTW

Opale et Albâtre van Michiel Schierbeek (1948) is een fotografische zoektocht langs de kustlijn van Picardië en Normandië, van het noorden naar het zuiden. Van de duinen van Berck naar Ault, van waaraf de krijtrotsen beginnen, tot aan Le Havre. Delen van deze kustlijn heten Côte d’Opale en Côte d’Albâtre, toepasselijk vanwege de kleuren opaal en albast die de zee en lucht er aannemen. De krijtrotsen, de bunkers en de na-oorlogse wederopbouw in combinatie met de oude dorpen en steden maken dit een fascinerende kustlijn met prachtige vergezichten. ‘Een sculpturaal landschap’ zoals Schierbeek het zelf zegt.

Schierbeek fotografeert buiten het hoogseizoen en door de bevreemdende afwezigheid van mensen ontstaan surrealistische beelden. De eindeloze variaties in het licht, de kleur van de altijd aanwezige zee en de steeds veranderende luchten geven elke foto een uniek karakter. En met het perspectief vanuit achtertuinen en binnenplaatsen geeft Schierbeek ons letterlijk een kijkje achter de schermen van deze populaire toeristische kuststrook. In het boek zijn QR codes opgenomen van de dorpen en steden waar de foto’s zijn gemaakt, waardoor je alle locaties op Google Maps kunt terugvinden.

Michiel Schierbeek startte zijn carrière als beeldhouwer, maar sinds 2008 is hij zich meer systematisch gaan toeleggen op de fotografie. Zijn foto’s ogen traditioneel, in het spoor van de grote landschapsfotografen zoals Ansel Adams, die meestal de onderwerpen, de wijze van kadreren en de camera-instellingen ter plekke kiezen. Schierbeek bewerkt zijn foto’s zo min mogelijk na: de eerste impuls levert volgens hem het beste resultaat op. Hij laat zich graag inspireren door waar zijn oog op valt. Bij het analyseren van de eerste resultaten van de opnames ontdekt hij thema’s om verder uit te werken. Dit wijst de weg naar de volgende stap in het proces en zo komt hij steeds dichter bij het uiteindelijke doel: het ontdekken en zien van een nieuwe orde in de ruimte die hem omringt.